Ceramika Paradyż i Łódź Design Festival, czyli współczesna definicja mecenatu
9 dni pełnych emocji i wrażeń za nami. 27 maja zakończyła się 12 edycja Łódź Design Festival, którego Ceramika Paradyż pełniła nie tylko zaszczytną rolę mecenasa, ale także od samego początku jego istnienia dokłada wszelkich starań, by wspólnie z organizatorami udostępnić odwiedzającym atrakcyjną, twórczą i inspirującą przestrzeń do rozważań nad współczesnym designem.
Łódź Design Festival to żywy organizm, który nieustannie ewoluuje i otwiera się na nowych odbiorców, dostrzegając jednocześnie problemy współczesnego świata. Tegoroczna edycja odbyła się pod hasłem Refleksje, a sam festiwal powrócił do swoich korzeni, czyli edukacji i inspiracji. Wspólną oś wystaw i spotkań podczas tego wydarzenia stanowiła właśnie owa refleksja nad relacją człowiek – technologia. Odwiedzający mieli okazję przyjrzeć się technologii, celebracji tworzenia, ale także zobaczyć przedmioty będące owocem ludzkiej pracy twórczej. Zupełną nowością była z kolei data festiwalu. W przeciwieństwie do minionych edycji organizowanych zawsze w październiku, w tym roku wydarzenie odbyło się w maju. Wiosenna i wyjątkowo pogodna pora roku sprzyjała spędzaniu wolnego czasu w relaksującej i twórczej atmosferze.
Hasło Refleksje znalazło odzwierciedlenie także w wystawie mecenasa festiwalu Ceramiki Paradyż, której przedmiotem była jedenastościenna bryła geometryczną „k-dron” odkryta przez Polaka Janusza Kapustę w 1985 roku. Instalacja zawierała dwa zestawione ze sobą k-drony, które po połączeniu tworzą idealny sześcian. Wielokrotność załamań i kątów lustrzanych ścian ustawionych naprzeciw siebie dawała wrażenie wielości odbić w nieokreślonej przestrzeni tworząc niezwykłą i zmienną mozaikę, niczym w kalejdoskopie. Instalacja miała skłaniać do refleksji nad miejscem człowieka na ziemi oraz nasuwać skojarzenia z kosmosem i nieskończonością. Zarówno wystawa, jak i spotkanie z odkrywcą k-dronu Januszem Kapustą cieszyły się dużą popularnością i zainteresowaniem gości festiwalu. Wielu z nich po raz pierwszy miało okazję usłyszeć o bryle, dla której w ciągu 30 lat od chwili odkrycia wymyślono i opatentowano co najmniej kilkanaście sposobów zastosowania m.in. jako materiały budowlane, zabawki czy biżuteria.
Od lat nieodłącznym elementem festiwalu są wystawy kuratorskie, plebiscyty i konkursy, w tym make me! stworzony z myślą o młodych projektantach. W ciągu ostatnich 11 lat laureatami nagrody zostawali obiecujący polscy i zagraniczni twórcy, jak np. Jan Lutyk – twórca stolika Ribbon czy Jan Pfeifer – autor projektu Instrument Miejski. W tym roku nagroda główna powędrowała do Małgorzaty Załuskiej, która zaprojektowała wymykającą się wszelkim schematom protezę piersi dla kobiet po mastektomii. Jej projekt Simpla pozwala nie tylko na idealne dopasowanie protezy do ciała użytkowniczki, lecz także ma więcej wspólnego z kobiecym gadżetem niż produktem rodem ze sklepu medycznego. Po raz pierwszy w tym roku nagroda główna Paradyż Award wyniosła 50.000 zł zamiast dotychczasowych 20.000 zł.
„Ceramika Paradyż za istotny aspekt swojej aktywności przyjmuje działania na rzecz wspierania lokalnych inicjatyw z obszaru CSR, kultury, ale także rozwoju designu oraz ich twórców. Szczególne wsparcie roztaczamy w tym kontekście nad młodymi projektantami, którzy dzięki takim wydarzeniom jak Łódź Design Festival i konkurs make me! mają szansę zaprezentować swoje prace, a dzięki zwycięstwu i otrzymanym środkom dalej rozwijać te projekty. Przykład tegorocznej laureatki pokazuje, że design może być nie tylko piękny, lecz także funkcjonalny i zaangażowany społecznie. Piękno designu potwierdziła również nasza tegoroczna wystawa „11”, która spotkała się z bardzo pozytywnym odbiorem gości festiwalu, a nas utwierdziła w przekonaniu, że posiadamy odwagę i wyobraźnię do tworzenia niezwykłych i fascynujących rzeczy” – mówi Adam Tępiński, Prezes Zarządu Ceramiki Paradyż.
Poza ufundowaniem nagrody głównej w konkursie make me! oraz tworzeniu inspirujących wystaw, wsparcie Ceramiki Paradyż umożliwia udział w festiwalu światowej sławy projektantów, jak tegoroczny gość specjalny – Jaime Hayón. W spotkaniu z nim wzięła udział liczna grupa polskich projektantów, przedstawicieli mediów i osób zainteresowanych designem. Była to pierwsza wizyta Hayóna w Polsce, co jedynie potwierdza prestiż festiwalu jako jednego z najważniejszych wydarzeń poświęconych designowi w kraju i Europie. Dzięki osobom takim jak Jaime Hayón, miasto Łódź staje się przestrzenią do wyjątkowych spotkań, które bez festiwalu i wsparcia jego mecenasa nie miałoby miejsca.
Wśród pozostałych aktywności Ceramiki Paradyż podczas tegorocznej edycji Łódź Design Festiwal znalazły się również patronat nad serią wykładów projektantów – Blok Serious Fun. Designers selected by Lodz Design Festival, power speech o trendach i ich kreowaniu, udział w programie edukacyjno-rozwojowym dla najmłodszych miłośników wzornictwa Edukreacja oraz w ogólnopolskim zjeździe blogerów wnętrzarskich MeetBlogIn. Firma zaprosiła także do Łodzi laureatów ubiegłorocznej edycji Akcji Inspiracji, dla których przygotowała wykłady i prezentacje.
- Szczegóły
- Grupa Paradyż
- Kategoria: Gospodarka i finanse
- Opublikowano: - Cze 07, 2018
- Odsłony: 2714